استفاده از اسيد اگزاليك در درمان كنه واروا


مطلبي كه در ادامه ارائه مي گردد در خصوص استفاده از اسيد اگزاليك در درمان كنه واروا مي باشد كه در جديدترين شماره ژورنال Bee culutre چاپ شده است. البته اين مطلب مروري بر نتايج مقالات گذشته چاپ شده در مورد اسيد اگزاليك مي باشد ، ولي با توجه به شرايط فعلي كنه كش ها داخل كشور و استفاده روز افزون از اسيدها مخصوصا اسيد اگزاليك، اين مطلب انتخاب گرديد

 اسيد اگزاليك در مبارزه با كنه واروا به سه روش استفاده مي شود شامل : 
1 ) روش قطره اي يا چكاندن    2 ) روش اسپري    3 ) روش تصعيد يا تبخير.

در روش قطره اي يا چكاندن اسيد اگزاليك را با آب و يا شربت شكر به صورت محلول در آورده و با سرنگ بين قاب ها روي زنبورها مي ريزند، در روش اسپري نيز محلول حاصل از اسيد اگزاليك با آب يا شربت را روي زنبورهاي قاب ها، اسپري مي كنند و در روش سوم كريستال ها يا قرص هاي اسيد اگزاليك را با استفاده از حرارت به بخار تبديل و با استفاده از بخار اسيد كنه كشي را انجام مي دهند.

در تحقيقات مختلف ميزان كنه كشي اسيد اگزاليك در كلني هاي داراي نوزاد و بدون نوزاد بررسي شده است و تقريبا در همه ي آنها عنوان شده كه حضور نوزادان در كلني ، باعث پايين آمدن درصد كنه كشي اسيد اگزاليك مي گردد. در تحقيقي در سال 2001 مشخص شده كه كنه كشي اسيد اگزاليك در زماني كه نوزاد داخل كلني نيوده( در ماههاي اكتبر تا نوامبر، تقريبا آبان و آذرماه) 97 درصد بوده است در صورتي كه در حضور نوزادان اين درصد كنه كشي بسيار پايين تر بوده است.

در تحقيق ديگري در بهار و پاييز كلني هاي با محلول 3 درصد اگزاليك اسپري شدند هر هفت روز و به مدت چهار هفته و مشخص شد كه درصد كنه كشي در پاييز 94 و در بهار 73 درصد شده است.مطالعات بعدي در ادامه اين تحقيق نشان داد كه اسپري اسيد در زمان حضور نوزادان باعث كاهش قابل توجه در ميان سطح پرورش نوزادان شده  و تعدادي از كلني ها نيز ملكه هاي خود را از دست داده اند.

در تحقيق ديگري در كشور پاكستان بهترين غلظت براي استفاده از اسيد اگزاليك را 3.2 درصد عنوان نموده و استفاده در زمان هايي كه كلني فاقد نوزادان است در پاييز و ميزان كنه كشي را 95 درصد اعلام نموده اند

در مطالعه ديگري در سال 2005 در فصل تابستان با روش قطره اي و غلظت 3 درصد در شربت ساكارز  از اگزاليك استفاده كرده اند و مشخص گرديد  درصد بالايي از نوزادان بعد از استفاده اول و دوم اسيد از بين رفته اند و در كل باعث كاهش 17.5 درصدي سطح پرورش نوزادان شده است.

در تحقيق ديگري در سال 2015 در كشور انگلستان سه روش استفاده از اسيد را با هم مقايسه كردند و عنوان نمودند اگرچه در روش تصعيد از دز كمتري از اسيد اگزاليك استفاده شده ولي كنه كشي بالاتري داشته است و مرگ و مير زنبورها در روش تصعيد كمتر از روش هاي قطره اي و اسپري بوده است. در روش قطره اي و اسپري در اين تحقيق ميزان تلفات زنبورها به ترتيب 3 و 12 برابر بيشتر از روش تصعيد بوده است.همچنين ميزان پرورش نوزادان در روش تصعيد بالاتر از ساير روش ها بوده است و عنوان شده كه استفاده از تصعيد اگزاليك در دوره هاي بدون نوزاد مي تواند كنه كشي 97 و 98 درصدي داشته باشد.

در تحقيق ديگري در سال 2001 توصيه  شده كه براي استفاده از اگزاليك در كلني ها در زمستان براي كلني هاي نرمال مقدار 30 سي سي محلول 3.2 درصد كفايت مي كند.

ارائه دهنده : مهندس اسماعیل غفوری